Fotografovanie udalosti, ako je svadba, patrí medzi vôbec najnáročnejšie druhy fotografovania. Elementov, na ktoré musíme myslieť, je hneď niekoľko. Na čo si dať najväčší pozor, ako vystihnúť správny okamih? Pokúsime sa poradiť.
Pozrite si moje svadobné práceNiektorí ľudia nebudú možno súhlasiť, ale svadobné fotografovanie je jedným z najnáročnejších druhov fotografovania. Existuje na to hneď niekoľko dôvodov:
- Prvým je nemožnosť opakovania záberu. Výnimky sú síce možné, ale iba za určitých okolností, a sú prevažne neželané.
- Nevesta a ženích sa na fotografa spoliehajú. V podstate sa na fotografa spolieha celá rodina.
- Príprava je nezanedbateľným krokom. Treba poznať priestory, v ktorých sa obrad aj slávnosť bude konať, ovládať cestu, ako aj mená oboch rodín.
- Vybavenie nesmie sklamať. Vhodný je záložný fotoaparát, náhradné batérie a dostatok médií (filmy alebo pamäťové karty).
Table of Contents
Čo si treba uvedomiť pred začatím?
Psychická príprava
Svadba je pre mnohých ľudí nielen najšťastnejším dňom života, ale aj dňom, kedy vyvrcholia ich dlhodobé snahy o perfektné zorganizovanie obradu a celej ceremónie s tým súvisiacej. Nie je potrebné produkovať tak kvalitné fotografie, aké sa občas nachádzajú v časopisoch, alebo v portfóliu najznámejších fotografov. Profesionalitou sa dá blysnúť aj iným spôsobom. Napríklad zdvorilosťou, dochvíľnosťou, kreativitou a predovšetkým radosťou. Mladomanželia tento deň berú ako najšťastnejší a tak musí vyzerať šťastný každý v ich okolí. Aj domáca andulka. Nie je tu dokonca ani priestor pre nachladnutie, alebo inú chorobu.
Ak budúci mladomanželia požiadajú fotografa o svadobné fotografie, vkladajú do neho a v jeho schopnosti obrovskú dôveru. Obvykle ľudia nevedia, čo sa za fotografiou skrýva a nikto im to ani nemusí hovoriť. Podstatné je, že naše fotografie budú ešte dlho visieť na stenách. Tým sa však naša práca nekončí. Fotografie musia byť distribuované v správnom množstve aj pre rodičov oboch novomanželov a prípadne aj pre niektorých známych. Hostia si už síce zvyknú fotiť a filmovať svadby sami, no sme to my, kto má dokumentáciu na starosti.
Po uvedomení si týchto skutočností, je čas prejsť na samotnú technickú prípravu.
Fyzická príprava
Jeden z najdôležitejších krokov, odohrávajúcich sa ešte pred samotným fotografovaním, je príprava. Vo všeobecnosti je dobré vedieť o akcii minimálne dva mesiace vopred. Dá sa tak lepšie kalkulovať s počasím ako aj s inými možnými okolnosťami. Popri tom je najlepšie niekoľkokrát sa stretnúť aj s budúcimi mladomanželmi a vyjasniť si ich potreby, predstavy, spoznať ich a pokúsiť sa porozumieť im. Ideálne teda je, ak sa už dlhšiu dobu s párom dobre poznáme a sme priatelia. Otázky, na ktoré by sme mali poznať odpoveď vopred, sú:
- koľkí fotografovia alebo kameramani budú prítomní
- aký typ záberov preferujú? Formálne skupinové fotografie alebo krásne fotografie páru?
- aké je zloženie svadobných hostí? ide predovšetkým o rodinu, alebo skôr o známych?
- kde sa bude svadba konať, v kostole alebo na úrade? kde konkrétne a čo sa bude diať potom?
Podobné otázky značne zjednodušia našu predstavu o svadbe a jej zachytení. Pomôže to teda aj k lepšej a kvalitnejšej tvorbe.
Obrad a hostina
Keď sme si premysleli pozadie práce, bude dobré nájsť si čas a obhliadnuť miesta, kde budú prebiehať oslavy, ako aj obrad. V prípade obradu v kostole je vhodné prejsť si ho, zistiť svetelné podmienky, nájsť prostredie, z ktorého budú najlepšie zábery, ale aj kompozícia. S ideálnym miestom môže byť niekedy problém, ak sa nachádza v oblasti, do ktorej verejnosť bežne nemá prístup. Najlepším riešením je vyhľadanie zodpovedného človeka, s ktorým sa bude dať dohodnúť na vstupe. Bola by škoda behať počas samotného obradu a hľadať najlepšie miesto.
V niektorých kostoloch je fotografovanie s bleskom zakázané. Takéto prípady sa riešia tzv. rýchlym sklom, teda objektívom s vysokou svetelnosťou a pridáva sa aj vyššia citlivosť. Pri zrkadlovke je bežné ISO 800 alebo 1600. Kompakty spravia pomerne kvalitné fotografie maximálne s hodnotou ISO 400. Okrem kostola treba navštíviť aj ostatné miesta, kde bude oslava pokračovať. Hostina a parket, prípadne iné miesta si treba naštudovať podobným spôsobom.
Kritickým bodom pre úspech je technické vybavenie. Obvykle sa oplatí aj amatérskemu nadšencovi venovať niekoľko dní kontrole techniky a nákupu prípadných chýbajúcich dielov. V prípade fotografovania digitálnym prístrojom by malo byť dobrým zvykom, mať v zálohe ešte jeden fotoaparát, môže byť aj analógový. Aspoň pre prípad núdze. Na rôzne príležitosti sa používajú rôzne filtre. Ak ich už máme, treba skontrolovať, či nie sú poškriabané, prípadne sa prispôsobiť situácii a zaobstarať si potrebné sklo. Statív je jednou z najpotrebnejších súčastí v prípade slabo osvetleného prostredia.
Technické zabezpečenie netreba zanedbať
To sa môže hodiť tak v kostole, ako aj na hostine a parkete. Pamäte nikdy nie je dosť – pamäťové karty by mali mať v prípade použitia 8 megapixelového prístroja kapacitu minimálne 2 až 3 GB. Môže sa zdať, že je to kapacita pomerne prehnaná, no nezriedka sa stáva, že 600 – 800 záberov sa na menšiu kartu v zodpovedajúcej kvalite nezmestí. Existujú aj zariadenia fungujúce ako prenosný disk, s integrovanou čítačkou pamäťových kariet, napájané z batérií. Ich prevádzku nezabezpečuje počítač.
Menej obvyklým, ale dobrým zvykom, je aj pomocník. Môže ním byť tak známy, ako aj človek organizujúci svadbu. Pomáha predovšetkým pri aranžovaní skupín ľudí a ich usmerňovaní.
V samotný svadobný deň by sme mali byť jednými z prvých vstávajúcich. Po predchádzajúcej dohode je možné zastaviť sa u nevesty a spraviť niekoľko záberov počas jej prípravy, naaranžovať si ju aj s matkou, skúsiť niekoľko fotografií dokresľujúcich atmosféru. Napríklad nevestine svadobné topánky, svadobné šaty visiace na vešiaku a pod.
Podstatné je, aby sme sa dlho po byte nemotali a po vyčerpaní možností sa premiestnili na ďalšie miesto, kde už bude pravdepodobne čakať ženích. Tak isto spravíme niekoľko záberov nie len jeho, ale prípadne celých skupín ľudí. Po príchode nevesty robíme fotografie za chodu. Miesta, ktoré sme si dopredu vytipovali využijeme a spravíme čo najviac dobrých fotografií. Po príchode do kostola alebo do obradnej siene počkáme, kým sa hostia usadia. Pozor však na pamäťovú kapacitu. Môže sa totiž stať aj to, že pri odchode z kostola nebude už na čo fotiť. To by bola samozrejme škoda a tak treba spúšť stláčať s rozvahou.
Vyberať treba podľa situácie
Počas fotografovania pri obrade sa snažíme správať čo najtichšie. Stredobodom pozornosti majú byť ženích s nevestou a nie fotograf. Pokiaľ sa neskôr koná hostina, je dobré byť na nej pred hosťami. No existujú dva varianty. Vyberať treba podľa situácie.
Pokiaľ sa budúci mladomanželia zhodnú, že chcú nafotiť spoločné portrétové fotografie ešte pred obradom, treba sa podľa toho zariadiť. Obvykle sa však tieto fotografie zhotovujú v čase medzi obradom a hostinou. Vtedy si treba vyhradiť minimálne pol hodinu až hodinu a využiť vopred vyhliadnuté miesta. Pre dokreslenie atmosféry sa často hodí nielen svadobná kytica, ale aj dva poháriky na šampanské a otvorená fľaša tohto nápoja. Nie je potrebné, aby ju párik vypil, ale ideálne sa budú do niektorých záberov hodiť. V podvečerných hodinách býva svetlo príjemne mäkké s červenkastým a teplým nádychom. Cez deň je viac biele a hoci sú farby chladnejšie, pôsobia realistickejšie. Načasovanie takéhoto fotografovania teda závisí aj od cieľov, ktoré chceme dosiahnuť.
Spoločné fotenie
Skupiny ľudí samozrejme v tomto harmonograme nespomínam – tie môžu byť fotografované kedykoľvek. Najčastejšie a najlepšie riešenie je zrealizovať fotografovanie skupín po obrade a pred portrétovým fotením novomanželov. Vtedy sa v okolí nachádzajú kompletné rodiny svadobného páru, ako aj svadobní hostia. Zaberie nám to približne 10 minút. Organizovanie fotografovania je na nás. S dávkou asertivity si budeme schopní zorganizovať ľudí tak, ako potrebujeme.
Počas odchádzania novomanželov z kostola alebo obradnej siene si ich bude chcieť odfotografovať množstvo ľudí. Aj tu je potrebné dostať sa do takého uhlu, z ktorého budú zábery najlepšie. Organizovaním ľudí si toto miesto vytvoríme. Zároveň ľudia vytvoria príjemnú kulisu a kompozične doladia záber.
Po premiestnení sa do miesta hostiny nastáva čas pre vyššie ISO, statív a kvalitný blesk. Nemali by sme zmeškať príchod novomanželov a byť na mieste ešte pred nimi. Potrebujeme totiž zachytiť ich začiatok stolovania, ako aj prejavy členov rodiny. Zabudnúť nesmieme ani na krájanie torty a prvý novomanželský tanec, prípadne iné tradície. O tých by sme samozrejme mali vedieť vopred. Medzi rôznymi činnosťami sa môžeme občerstviť, doplniť tekutiny a prípadne hľadať vhodné miesto na improvizovaný ateliér. Ak máme k dispozícii kvalitné osvetlenie, je možné spraviť v ňom niekoľko kvalitných portrétov svadobných hostí aj s nevestou alebo ženíchom.
Svadbu, resp. hostinu opúšťame po tom, čo sme nafotili dostatok záberov a evidentne nebude nič viac potrebné. V mnohých prípadoch sa však ostáva, pokiaľ DJ nezačne baliť aparatúru. Je potrebné podotknúť, že s alkoholom v krvi sa kreativita zvyšuje len po určitú hranicu. Tú treba poznať, alebo sa pre istotu úplne vyhnúť alkoholu.
Technické rady
Počas fotografovania novomanželských portrétov v parku, resp. v exteriéri je dobré použiť aj fill flash, večer môžeme experimentovať so slow-sync bleskom. Ako však bolo spomenuté v úvode, na dôležité momenty máme iba jediný záber – vtedy priestor na experimentovanie určite netreba využívať. Fotografia spoločenského tanca z blízka je jedným z najproblematickejších momentov. Vo večerných hodinách je nielen často nutné použiť blesk, ale situácia je o to ťažšia, že zaostrovacia automatika nestíha ostriť na rýchlo sa pohybujúci pár, lietajúci po parkete k nám a od nás.
Pri rýchlych otočkách treba rátať aj s prípadným oneskorením spúšte. Pokiaľ sa teda pár cyklicky približuje a vzďaľuje, zaostríme na miesto, cez ktoré sa pohybuje najčastejšie. Môžeme použiť aj zámok ostrenia, ktorý nám odbúra prípadné ďalšie ostrenie na to isté miesto po exponovaní záberu. Keď sa bude pár pohybovať cez zaostrené miesto a blesk dokáže fungovať aj v dávkovom režime, využijeme túto vlastnosť.
Podobnú techniku môžeme používať aj počas iných situácií. Blesk však nerieši každý problém. Niektoré rýchle pohyby budú aj v tomto prípade rozmazané.
Záver
Na záver spomeniem len jednu radu: pokiaľ chceme byť na svadbe hlavným fotografom, je potrebné absolvovať niekoľko svadieb v pozícii hosťa s fotoaparátom na krku. To aby sme vedeli, čo môže obnášať budúci koníček. Veľa šťastia a pevnú ruku.